Πλατανος
«Μέσω της ελευθερίας και μόνο μπορεί να υπάρξει επαρκής προετοιμασία για μια πιο πλήρη ελευθερία» – William Gladstone, λόγος για την Ελλάδα, 1850

Το νόμιμο είναι και ηθικό; π.Ι.Ρωμανίδης vs Γ.Βουλγαράκη

Όλοι θυμόμαστε την ρήση του πρώην υπουργού Γ.Βουλγαράκη που πραγματικά τσάκιζε κόκκαλα, ότι δηλαδή «το νόμιμο είναι και ηθικό«. Πρόσφατα όμως ανακάλυψα, με έκπληξή μου, ότι την ρήση αυτή και την νοοτροπία πίσω από αυτή την είχε περιγράψει επακριβώς ο π.Ι.Ρωμανίδης (1927-2001), ο οποίος δεν είχε προλάβει να δει την «νέα διακυβέρνηση» της Νέας Δημοκρατίας. Στο παρακάτω απόσπασμα μπορεί να συμφωνήσει κάποιος ή όχι με τον προβληματισμό του π.Ι.Ρωμανίδη, είναι σαφές ότι ο π.Ιωάννης είναι ξεκάθαρα συντηρητικός: ανάγει την επίλυση των σύγχρονων προβλημάτων του ελληνικού κράτους σε επιστροφή σε μια χρυσή «πατερική» εποχή. Αλλά ταυτόχρονα είναι αρκετά προσεκτικός ώστε να μην ντύνει με τον μανδύα της ιδεολογικής επιλογής αυτήν του την προτίμηση. Ο π.Ι.Ρωμανίδης διαθέτει την πρακτική αρετή των αμερικανών – ήταν μεγαλωμένος στις ΗΠΑ – ώστε να θεωρεί ότι δεν θα καταργηθεί η δημοκρατία επειδή θέλει να αποκτήσουμε ελληνορθόδοξο φρόνημα, και θεωρεί ότι εφόσον έχουμε δημοκρατία πρέπει να λειτουργεί σωστά. Επίσης, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι ο π. Ι.Ρωμανίδης απηχεί εν πολλοίς τις δικές του εμπειρίες από τις ΗΠΑ, όπου η «ηθική» αποτελεί κριτήριο επιλογής υποψηφίων και ιδεολογικό προσδιορισμό των κομμάτων, σε αντίθεση με την Ευρώπη, όπου τελείως υλιστικά θέματα απασχολούν την σκέψη των ψηφοφόρων. Αλλά ακόμα και έτσι να είναι, δεν μπορεί παρά να μας θλίβει ότι τα αρνητικά της αμερικάνικης πολιτικής παράδοσης έχουν υιοθετηθεί πλήρως από την ελληνική πολιτική ζωή, χωρίς να έχουμε ασπαστεί τα θετικά, όπως δηλαδή την προσήλωση στην νομιμότητα και την σωστή λειτουργία των θεσμών. Το κείμενο:

«Με την αποκοπή λοιπόν των δογμάτων από τα θεμέλια τους, τα δόγματα μένουν αστήρικτα. Γι’ αυτό και σήμερα στην Ελλάδα η Εκκλησία περνάει μία κρίσι. Γιατί; Διότι μετά τον πόλεμο του ‘40 πήγαν τα Ελληνόπουλα στα Κατηχητικά Σχολεία του Νεοελληνισμού και εκεί έμαθαν τους ευσεβισμούς, έμαθαν την νέα ερμηνεία της Αγία Γραφής Προτεσταντικού τύπου, την νέα ερμηνεία των δογμάτων, την νέα Ορθοδοξία κλπ… και γέμισαν από ηθικολογία και πουριτανισμό. Και βέβαια αυτά τα έμαθαν ως συνθήματα. Και ποιος ξέρει πόσοι από σας περάσατε από τέτοια Κατηχητικά σχολεία. Γεμάτα συνθήματα και τραγουδάκια. Με τραγούδια δηλαδή «Ω Χριστέ μας, ω Χριστέ μας…», τους έμαθαν Ορθοδοξία. Μετά τι συνέβη; Όσοι πήγαν σε τέτοια Κατηχητικά σχολεία τι έπαθαν; Κλονίστηκε η πίστις τους, διότι δεν είχε θεμέλιο και τους έμεινε ο πουριτανισμός. Γι’ αυτό έχομε σήμερα στην Ελλάδα ηθικιστές πολιτικούς, που κάνουν δηλαδή ηθικολογία. Αυτοί οι πολιτικοί αντί να χρησιμοποιήσουν τον Νόμο ως κριτήριο εννόμου τάξεως, χρησιμοποιούν ηθικά κριτήρια για την αξιολόγησι της συμπεριφοράς των πολιτών (το καλός και το κακός δηλαδή). Γι’ αυτό και στην Ελλάδα σήμερα, κινδυνεύει η Δημοκρατία. Επειδή ταυτίζουν τον Νόμο με την ηθική, οπότε δεν μπορεί να έχη κανείς Δημοκρατία, αφού δεν μπορή να ανεχθή τους «κακούς». Έτσι τώρα, που είναι κλονισμένη η πίστις σ’ αυτούς τους ανθρώπους, πως θα γίνουν Ορθόδοξοι; Σας διαβεβαιώ ότι σήμερα με την ελεύθερη διακίνησι των ιδεών, που υπάρχει, αυτή η Ορθοδοξία του Νεοελληνισμού θα θαφτή.»

Χωρίς σχόλια to “Το νόμιμο είναι και ηθικό; π.Ι.Ρωμανίδης vs Γ.Βουλγαράκη”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: