Πλατανος
«Μέσω της ελευθερίας και μόνο μπορεί να υπάρξει επαρκής προετοιμασία για μια πιο πλήρη ελευθερία» – William Gladstone, λόγος για την Ελλάδα, 1850

Η μη φαλλική απόλαυση ενός πρωθυπουργού

Γνωστές είναι, υποθέτω, αναγνώστη μου, οι πρόσφατες συνομιλίες του πρωθυπουργού της χώρας με την Ανώτατη Αρχή του σύμπαντος κόσμου για το θέμα των ελληνικών δανείων:

Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι όμως ότι πρόσφατα ο φωτογραφικός φακός τον συνέλαβε στην Βουλή σε ένα ενσταντανέ μυστικής εμπειρίας:

Θυμίζει κάτι; Μα ακριβώς αυτό:

Τώρα, αναγνώστη μου, έχω μαύρα μεσάνυχτα από το έργο του Λακάν, αλλά έχω την αίσθηση ότι είναι ακριβώς αυτό που έφερνε ο Λακάν σαν παράδειγμα στα σεμινάριά του. Γι’αυτό θα αφήσω αυτά που αλίευσα από σχετικότερους με μένα πάνω στο θέμα, να μιλήσουν μόνα τους:

*_  Lacan introduced Teresa into the French psychoanalytic discussion of female sexuality by using her in «God and the Jouissance of  image Woman» as evidence that women reside outside language. In that lecture he cites Hadewijch of Brabant and Teresa to support his theory that women experience a «supplementary jouissance,» which he defines as an encompassing enjoyment exceeding that of phallic, orgasmic sexuality. Lacan points to Bernini’s sculptural representation of St. Teresa reclining in ecstasy as a display of this supplementary jouissance: «You have only to go and look at Bernini’s statue in Rome to understand immediately that she’s coming [qu’elle jouit ], there is no doubt about it.» Yet according to Lacan, she cannot explain or express her experience: «And what is her jouissance , her coming from? It is clear that the essential testimony of the mystics is that they are experiencing it but know nothing about it.»

*_  Η άλλη απόλαυση ή απόλαυση του μη όλου αναφέρεται στο σεμινάριο του Λακάν για τη θηλυκή σεξουαλικότητα. Η άλλη απόλαυση, η μη φαλλική απόλαυση, η απόλαυση στην οποία ενδεχομένικά οι γυναίκες μπορούν να έχουν πρόσβαση. Τα παραδείγματα του δίνει ο Λακάν για την Άλλη απόλαυση είναι λίγα.Κυριότερο παράδειγμα είναι η Αγία Θηρεσία η οποία σε κατάσταση έκστασης σχίζεται από την λόγχη ενός αγγέλου στην καρδιά. Ο Ζίζεκ αναφέρει ως παράδειγμα τη Μήδεια. Ο Σταυρακάκης απομακρύνεται από την λακανική διδασκαλία όταν υποστηρίζει οτι η Άλλη απόλαυση είναι μη ιεραρχική, δεν δημιουργεί αποκλεισμούς και είναι μη αφομειωτική. Δεν υπάρχει κάποιου είδους στήριξη για αυτόν του τον ισχυρισμό εκτός από το οτι θεωρεί οτι η διέλευση της φαντασίωσης της πληρότητας, του όλου, οδηγεί σε ένα μεταφαντασιωτικό πλαίσιο όπου το υποκείμενο απολαμβάνει το μη όλο. Ωστόσο έτσι πέφτει πάλι στην παγίδα ακριβώς αυτού που προσπαθεί να καταπολεμήσει, σε μια φαντασίωση πληρότητας, ευταξίας και αρμονίας. Αντιθέτως ο Λακλό είναι πολύ πιο κοντά στην έννοια της διέλευσης της φαντασίωσης όταν καλεί να αντιληφθούμε τον ενδεχομενικό χαρακτήρα κάθε συνάρθρωσης που τείνει να επικαλύψει τον αδιάλειπτο ανταγωνισμό, την τρύπα στον μεγάλο Άλλο.

*_ Αλλά ενάντια σε ορισμένες διατυπώσεις του Lacan (στη συνέχεια του Hegel και του Marx) δεν αφήνει το προϊόν του κυριαρχικού Λόγου στον υπηρέτη. Αντίθετα, ο κύριος, αφού πρώτα τη γνώρισε, έχασε την καθαρή, μη φαλλική απόλαυση, επειδή καθηλώθηκε στη φαντασίωση της κυριαρχίας, και γι’ αυτό ο υπηρέτης του «οφείλει» κάτι. Από την άλλη ο κύριος εμφανίζεται στον υπηρέτη ως ο κάτοχος του φαλλού, ως το επιθυμητόν σημαίνον S1, που παράγει την απάτη μιας μυθικής γνώσης, την αυταπάτη μιας (τέλειας) σεξουαλικής σχέσης (την αρμονική σχέση ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα, τον άνθρωπο και τη φύση, τον κύριο και τον υπηρέτη, κτλ.), και ότι αυτό είναι το «μυστικό» του κυρίου.

Διαβάζοντας ολαυτά τα σοφά λόγια, μένω ενεός σκεπτόμενος ότι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας είναι τόσο μπροστά, εκτός του ότι μιλάει με τον θεό, ως νέος Μωσής – που δεν μπορούμε να τον κοιτάξουμε καταπρόσωπο από την λάμψη – είναι ταυτόχρονα μέτοχος μια μη φαλλικής απόλαυσης, μιας απόλαυσης του μη όλου,  στην οποία ενδεχομένικά οι γυναίκες μπορούν να έχουν πρόσβαση, ο πρωθυπουργός της χώρας, ως νέος Τειρεσίας, άνδρας, γυναίκα, και ρουφιανοβάση δεδομένων των τραπεζών μαζί.

Χωρίς σχόλια to “Η μη φαλλική απόλαυση ενός πρωθυπουργού”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: